Robot Pepper verwelkomt bezoekers in het Stadhuis

Stad Oostende kocht een robot Pepper van het Oostendse bedrijf Zora Bots. Pepper zal bezoekers welkom heten in het Stadhuis en hen helpen om een ticket te nemen bij de zuilen in de inkomhal. Pepper maakt klanten niet alleen wegwijs, hij zorgt ook voor een aangename bezoekerservaring. 

Sinds november 2016 werkt Stad Oostende op afspraak. Dit was een logische stap in de verbetering van de dienstverlening. Sindsdien kunnen de bezoekers van het Stadhuis online, telefonisch of fysiek via de balie afspraken plannen. Ook de lokettenruimte werd toen aangepakt. De wachthoeken zijn verdwenen en de balie bestaat nu uit een infobalie en snelbalies. In de inkomhal werden twee zuilen geplaatst waar de bezoekers zich aanmelden en een ticket kunnen nemen.

De voordelen van ‘werken op afspraak’ zijn duidelijk. De bezoekers hoeven niet lang in een wachtrij aan te schuiven  en ze krijgen een persoonlijkere behandeling, aangezien hun dossier al op voorhand werd bekeken. Wie een afspraak maakt, krijgt bovendien een herinneringsmail of -sms.

Hoewel de meeste bezoekers al op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, is nog niet iedereen vertrouwd met het ‘werken op afspraak’ en de bediening van de zuilen. Daarom werden vanaf juni 2017 vrijwilligers ingezet om mensen wegwijs te maken. Nu zal ook Pepper het team van de Stadsbalie versterken.

“Het onthaal wordt steeds klantvriendelijker. Sinds het werken op afspraak zijn de wachtrijen verdwenen. Met de komst van Pepper worden de mensen op een aangename en dynamische manier verwelkomd en de weg gewezen”, stelt schepen voor Burgerzaken Martine Lesaffre (Open VLD).

Humanoïde robot
Het Stadsbestuur besloot om de robot Pepper aan te kopen bij het Oostendse bedrijf Zora Bots. Pepper kan gezien worden als het ‘broertje’ van Zora. Zora is speciaal gemaakt voor de zorgsector, terwijl Pepper uitsluitend wordt ingezet voor klantenonthaal. Pepper en Zora zijn humanoïde robots, wat betekent dat hun ‘lichaamsvorm’ dicht aanleunt bij die van een mens. Ook hun bewegingen zijn ‘vermenselijkt’, waardoor de robot aantrekkelijk is voor bezoekers en de interactie als aangenaam wordt ervaren.

Hoe wordt Pepper ingezet?
Pepper krijgt zijn vaste stek in de inkomhal bij de zuilen. Zo wordt hij het eerste aanspreekpunt voor de bezoekers van het Stadhuis. Pepper zit vol sensoren, waardoor hij het snel opmerkt als er iemand voor hem staat. Pepper groet de bezoeker en vraagt of hij kan helpen. De robot heeft een tablet op zijn borst waarop je als bezoeker een optie kan aanduiden. Pepper somt de opties ook luidop op. Hij legt je uit hoe je een ticket neemt aan de zuil en vertelt je wat je moet doen als je een afspraak hebt. Pepper legt ook uit waarvoor je bij de snel- en infobalie terechtkan. Ten slotte helpt Pepper bezoekers op weg die (nog) geen afspraak maakten.

De mogelijkheden van de Pepper-robot kunnen later eventueel nog uitgebreid worden.

“Voor mensen die nog onwennig omgaan met digitale technologie is Pepper de ideale onthaalmedewerker.  Robot Pepper verlaagt de drempel door stap voor stap uit te leggen wat je moet doen”, aldus schepen voor Digitalisering Kurt Claeys (Open VLD).

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *